Omgaan met verschillen

is de titel van de Minor waar ik nu midden in zit. Ik zit nu in het 4e jaar van de IPABO Alkmaar. In deze minor ga ik aan de slag met het vak 'ICT.' Hiervoor ga ik een actieonderzoek opstarten. Op deze site hou ik alles bij over mijn actie-onderzoek; waar ik mee bezig ben, wat ik al heb gedaan, resultaten en antwoorden enzovoorts. Dit wordt dan ook mijn onderzoeksdagboek genoemd. Bij de onderwerpen rechts is ook mijn stage dagboek te vinden. Hierin beschrijf ik van dag tot dag wat ik gedaan heb en wat ik de aankomende dagen ga doen. Daarboven zijn ook andere onderwerpen te vinden. Veel leesplezier!
De hoofdvraag waar ik mee aan de slag ga is:
Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

22 oktober 2007

Wat ik allemaal wil en ga doen op mijn stage

Binnenkort heb ik een flink aantal hele stageweken achter elkaar. Dan ga ik 3 hele dag lesgeven en de overige 2 dagen heb ik voor mijn handelingsplan en natuurlijk voor het actie-onderzoek. Van te voren moet ik dan natuurlijk precies weten wat ik allemaal ga doen, wil bereiken en hoe ik dat dan ook ga doen. Dit waren mijn vragen waarmee ik aan de slag ging:

Hoofdvraag:
Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

Deelvragen:
Waar zijn goede rekenoefeningen te vinden?
- Zijn er goede oefeningen in de methode te vinden?
- Zijn er goede oefeningen op Internet te vinden?
Hoe kom ik er achter welke leerlingen achter lopen?
- Hoe kom ik er achter op welke gebieden kinderen achter lopen?
Hoe kan ik de computer inzetten in de klas?
- Aan welke organisatiepunten moet ik denken?
- Welke computerregels moeten er afgesproken worden?

Wat ik dus allemaal wil gaan doen:
- Een schema maken met alle rekengebieden en daarachter waar dat te oefenen is. Waar in de cd-rom pluspunt en op welke internetsite's.
- Uitvinden hoe ik er achter kan komen op welke gebieden kinderen achter lopen. Resultaten inzien van verschillende toetsen.
- Een systeem ontwikkelen waardoor kinderen die dat nodig hebben op bepaalde momenten achter de computer kunnen gaan om te oefenen. Dus waarschijnlijk meerdere systemen bedenken en uitproberen en uiteindelijk het beste systeem kiezen.
- Een lijst opstellen met computerregels en dit met de kinderen bespreken.

Geen opmerkingen: