Omgaan met verschillen

is de titel van de Minor waar ik nu midden in zit. Ik zit nu in het 4e jaar van de IPABO Alkmaar. In deze minor ga ik aan de slag met het vak 'ICT.' Hiervoor ga ik een actieonderzoek opstarten. Op deze site hou ik alles bij over mijn actie-onderzoek; waar ik mee bezig ben, wat ik al heb gedaan, resultaten en antwoorden enzovoorts. Dit wordt dan ook mijn onderzoeksdagboek genoemd. Bij de onderwerpen rechts is ook mijn stage dagboek te vinden. Hierin beschrijf ik van dag tot dag wat ik gedaan heb en wat ik de aankomende dagen ga doen. Daarboven zijn ook andere onderwerpen te vinden. Veel leesplezier!
De hoofdvraag waar ik mee aan de slag ga is:
Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

10 oktober 2007

Theorie methode Pluspunt

Ook heb ik wat theorie opgezocht over scholen die werken met de methode Pluspunt. Ik hoopte wat ervaringen en meningen te vinden maar dit bleek nog lastig te zijn. Zeker over het gebruik van de cd-rom. Het zijn meer omschrijvingen van de methode. Alleen het laatste stukje tekst gaat hier wat dieper op in.

Rekenen/wiskunde
De methode Pluspunt is sterk gericht op het zelfstandig werken van kinderen en het zoeken naar meerdere oplossingsstrategieën. Tevens biedt de methode de mogelijkheden, om na het toetsen van de geleerde stof, kinderen herhalingsstof te laten maken als ze iets niet goed beheersen of extra stof om zich meer te verdiepen in bepaalde rekenproblemen. De methode biedt de kinderen betekenisvolle situaties aan waarin vertrouwdheid met getallen, maten, vormen, structuren en daarbij passende relaties en bewerkingen. de kinderen leren een probleem wiskundig op te lossen en een oplossing in wiskundetaal aan anderen uit te leggen.
http://www.bsdeschacht.nl/modules/content/index.php?id=92

REKENEN EN WISKUNDE
Onze school gebruikt de methode "Pluspunt". Pluspunt is een zgn. realistische rekenmethod. Dit betekent dat de methode uitgaat van het dagelijks leven en niet louter saaie rijtjes sommen aanbiedt. De bekendste Nederlandse rekenmethoden zijn onderzocht op hun doeltreffendheid. Zo kwam vast te staan dat kinderen die leren rekenen met "Wereld in getallen" gemiddeld beter presteren. Aan het einde van groep 8 scoren ze beter in de eindtoets basisonderwijs dan leeftijdsgenoten die leerden rekenen met een andere methode.Regelmatig worden er methodegebonden toetsen afgenomen om te controleren of de kinderen voldoende vorderingen maken. Per week wordt per groep tussen de 4 en 5 uur rekenonderwijs gegeven. We mogen wel stellen dat mede dankzij deze methode de resultaten de moeite waard zijn.
http://www.rehobothschool-katwijk.nl/wat.htm

Rekenen
We werken in de groepen 3, 4 en 5 met de methode Pluspunt. In de hogere groepen gebruiken we nu nog de methode Wereld in Getallen. Deze methode zal in deze groepen, de komende jaren ook vervangen worden door Pluspunt. Belangrijk kenmerk van ons rekenonderwijs is, dat de oefenstof aan moet sluiten bij alledaagse situaties. Dit wordt “realistisch rekenen” genoemd.We besteden veel aandacht aan het vergroten van de rekenvaardigheid van onze leerlingen. Van belang hierbij is o.a.:Hoofdrekenen, handig rekenen, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen, hele getallen en breukgetallen, procenten, verhoudingen. In herkenbare situaties komen onderwerpen voor als meten, meetkunde, kansberekening, tabellen en diagrammen aan bod. Hierbij gaat het vooral om begripsvorming.
De leerlingen leren:
§ problemen op diverse manieren op te lossen;
§ kritisch te zijn ;
§ samen te werken om oplossingen te vinden;
§ samenhang tussen begrippen te herkennen.Leerlingen die problemen hebben met het normale programma, worden extra begeleid met behulp van het remediërende programma Remelka. De zwakke rekenaars krijgen hiermee extra instructie. Eventueel kunnen kinderen aangepaste oefenstof aangeboden krijgen. De goede rekenaars krijgen extra werk, in de vorm van extra verdiepings- of verrijkingsstof. Hierbij wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van de computer.
http://www.paletrucphen.nl/schoolgids/vakgebieden.htm

Rekenen
Voor rekenen maken we gebruik van de methode Pluspunt. Pluspunt is een moderne methode die voldoet aan de principes van het realistisch rekenen. In deze methodiek rekenen kinderen vanuit een realistische context. Ze maken dus sommen vanuit een situatie die ze ook in hun dagelijks leven tegen (kunnen) komen. De handleiding vermeldt per half jaar de tussen- en einddoelen. De methode biedt oefenstof op alle subgebieden van het rekenonderwijs:
hoofdrekenen
cijferen
inzichtelijk rekenen
handig rekenen
Verder past de methode prima binnen onze ideeën over zelfstandig werken. Tegen een leerkrachtgebonden les staan in Pluspunt twee zelfstandig werk lessen. Tijdens deze lessen kan een deel van de zorg voor leerlingen met speciale begeleiding uitgevoerd worden. Pluspunt biedt veel mogelijkheden voor het opnieuw aanbieden en verder uitbouwen van de lesstof. In elk blok is les 12 een toetsles. Aan de hand van een nadere analyse (les 13) kan de leerkracht bepalen op welke onderdelen kinderen extra hulp nodig hebben. Deze extra hulp vindt plaats tijdens de lessen 13 en 14 en eventueel les 15. Naast de methodegebonden toetsen van "Pluspunt", nemen we ook twee keer per jaar de toets "Rekenen en Wiskunde" af van het Cito. Ook hierbij wordt de prestatie van het kind afgezet tegen de landelijke norm en kan de leerkracht weer beschikken over extra informatie met betrekking tot leerproblemen en extra hulp.
http://www.derietvink-breda.nl/rietvink/sg_h4.html

De Piet Mondriaan heeft twee groepen 5 en de kinderen zijn gesplitst in sterke en zwakke rekenaars. Er zijn 15 zwakke rekenaars en 2 kinderen die echt op het niveau van groep 4 functioneren. De school was overwegend klassikaal en werkt met het GIPmodel.De school heeft de volgende software:
-Pluspunt (tevens methode)
-Maatwerk
-Ambrasoft
-onderzoeken rekenweb
-bekijken software Zwijsen groep 6 7 8 Reken maar Inmiddels is het rekenonderwijs anders ingericht. Er wordt nu gewerkt met 40 laptops voor leerkracht en leerlingen. Voor deze groep kinderen zijn er 20 laptops beschikbaar. De kinderen starten zelf de laptops op en weten wat ze moeten doen. Ze starten de software op en de leerkacht heeft iets voor de leerling klaargezet. Dat gaan ze oefenen. Elke dag staat er wat nieuws voor de kinderen klaar. Soms wordt er ook wat voor langere tijd klaargezet. Het is soms wat gezoek om de goede oefeningen te vinden. Als de school een rekenblok met methode Pluspunt begint dan wordt eerst gekeken welke software past bij de leerdoelen. De software van Pluspunt sluit hier naadloos bij aan, maar van Maatwerk worden de geschikte delen opgezocht. Een blok is 12 lessen gedurende twee weken. Voor deze periode zet de leerkracht software klaar. De eerste les is een klassikale les en daar horen papieren opdrachten bij. Wel wordt het digitale schoolbord gebruikt. Bij de volgende lessen wordt ook gebruik gemaakt van software. Terwijl de kinderen daar mee bezig zijn, geeft de leerkracht extra instructie.De kinderen werken per dag 30 tot 40 minuten achter de laptops en de batterijen houden dit prima vol. Tot nu toe werkt dat allemaal prima en ondervinden we geen batterijproblemen. De school heeft bij de aanschaf gelet op batterijduur en vooral ook de resolutie. Verder hebben ze gekozen voor dure koptelefoons die de oren van de kinderen volledig afsluiten (grote doppen). Positieve resultatenDe school ziet dat de concentratie van kinderen verhoogt. Ze hebben koptelefoons op en dus is de communicatie naar andere kinderen geblokkeerd. De computer houdt de kinderen bij de les. Kinderen hebben de neiging bij papier om weg te dromen. Hangen over hun opdracht heen en zijn niet effectief aan het werk. De software zegt rustig tegen de kinderen: "ben je er nog?" Dat resulteert in een leuke reactie bij kinderen. Eerst waren de kinderen verbaasd. Toen kwam er irritatie omdat de kinderen gestoord werden in hun dagdromen, maar nu die irritatie voorbij is en vinden de kinderen het prettig dat ze vooruitgestuurd worden. Wat de kinderen ook prettig vinden is de foutmeldingen door de computer. Eerst vonden ze ook dit storend, maar toen zagen ze niet dat ze door die foutmeldingen zelf beter werden. Nu zien ze dat ze zelf beter worden door die feed-back en kunnen ze het waarderen. De kinderen vinden het fijn dat hun resultaten omhoog gaan. Voor de leerkracht heeft het ook voordelen. De feedback voor de kinderen is sneller en de leerkracht kan hier de les op aanpassen: ze zien direct het probleem en handelen direct.AandachtspuntenWat moeilijker is voor de kinderen is het gebruik van hulpmiddelen. Bijvoorbeeld het tekenen van een getallenlijn. De kinderen neigen ernaar om het in hun hoofd te doen, terwijl het nog wel belangrijk is dat ze die hulpmiddelen blijven gebruiken. Daar moet de leerkracht alert op zijn. Het aanbod van de software is voldoende maar niet ruim voldoende. Voor sterke rekenaars zou het zeker onvoldoende zijn. Ambrasoft heeft geen leerkrachtgedeelte dat heel specifiek instelbaar is. De school is nu aan het bekijken in hoeverre we dat kunnen gebruiken. Werkt dit bij alle leerkrachten?Deze leerkracht is heel gedreven, maar een redelijke digibeet. Ze is daar heel erg in gegroeid? Door de mogelijkheden van extra instructie ziet ze de voordelen is en heeft ze de computer omarmd. De school denkt dat dit bij alle teamleden gaat werken. Conclusie van de school is dat de effectiviteit en productiviteit gegroeid is door dit project. De methodetoetsen laten ook hogere resultaten zien. De Cito hebben heeft de school nog niet gedaan, dus daar kunnen nog geen conclusies uit getrokken worden.Er is nu meer instructie per les. De kinderen zijn rustig in de klas door de hogere concentratie en het effectiever lezen. Daardoor kan individuele instructie gegeven worden. De leerkracht hoeft ook minder de klas te sturen, waardoor de effectiviteit van de instructie toeneemt. Ook heeft de leerkracht sneller inzicht in de problemen en daardoor de instructie sneller hierop aanpassen. Beter analyseren en daar direct je instructie op aanpassen. Instructie is meer op maat en beter toegesneden. Er is meer aandacht voor de instructie en specifieke problemen van kinderen. Dit project heeft veel sneller positieve resultaten opgeleverd dan de school had verwacht. ToekomstDe school gaat de Citotoets rekenen analyseren. Ze gaan 25 extra laptops aanschaffen en ons oriënteren op meer software. Met name voor rekenzwakke kinderen en kinderen die boven niveau werken. Daarbij let men op de leerkrachtmodules. Deze manier van werken wil de school uitbreiden, en het ook invoeren bij de groepen 4 en 6. De kinderen uit deze groep 5 kunnen dus volgend jaar verder. In 2008-2009 gaat de school ook uitbreiden naar groep 3 en 7 en het jaar daarop sluit 8, als het zo goed blijft bevallen, daarop aan. Ook willen de Piet Mondriaanschool deze werkwijze naar andere vakgebieden uitbreiden zoals taal en zaakvakken. De school denkt de werkwijze het best te kunnen uitbreiden door de leerkracht in wiens groep nu zo gewerkt is vrij te roosteren. Het bleek voor deze leerkracht redelijk eenvoudig om zich deze werkwijze eigen te maken. Dit kwam met name omdat er al heel snel resultaten bleken te zijn voor de leerkracht. Mening experts FIDe experts geven aan dat het heel belangrijk is dat de leerkracht zicht heeft op de problemen van de kinderen. De software helpt bij dit inzicht, maar zorgt niet alleen voor dit inzicht. Het gaat er om dat je kijkt naar hoe de leerlingen leren en welke denkstrategieën ze gebruiken. De software signaleert dat er iets mis gaat (in een groot aantal gevallen) en in het instructiemoment kijk je wat er mis gaat en analyseer je het probleem. Aangezien het instructiemoment is verdubbeld op deze manier, komen de problemen beter in zicht en worden ze beter aangepast. De school wil dit graag blijven voorzetten, graag via het principe van de Kennisrotonde.
http://www.ictopschool.net/kennis/vraagstukken/Vraagstuk.2005-03-31.4350/voortgang/Voortgangsbericht.2007-05-10.1923

Geen opmerkingen: