Omgaan met verschillen

is de titel van de Minor waar ik nu midden in zit. Ik zit nu in het 4e jaar van de IPABO Alkmaar. In deze minor ga ik aan de slag met het vak 'ICT.' Hiervoor ga ik een actieonderzoek opstarten. Op deze site hou ik alles bij over mijn actie-onderzoek; waar ik mee bezig ben, wat ik al heb gedaan, resultaten en antwoorden enzovoorts. Dit wordt dan ook mijn onderzoeksdagboek genoemd. Bij de onderwerpen rechts is ook mijn stage dagboek te vinden. Hierin beschrijf ik van dag tot dag wat ik gedaan heb en wat ik de aankomende dagen ga doen. Daarboven zijn ook andere onderwerpen te vinden. Veel leesplezier!
De hoofdvraag waar ik mee aan de slag ga is:
Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

2 oktober 2007

Onderzoeksvraag en deelvragen

Naar aanleiding van het college ICT van vandaag heb ik mijn vraag veranderd en ook deelvragen opgesteld die onder de hoofdvraag vallen:

Hoofdvraag:
Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

Deelvragen:
Waar zijn goede rekenoefeningen te vinden?
- Zijn er goede oefeningen in de methode te vinden?
- Zijn er goede oefeningen op Internet te vinden?
Hoe kom ik er achter welke leerlingen achter lopen?
- Hoe kom ik er achter op welke gebieden kinderen achter lopen?
Hoe kan ik de computer inzetten in de klas?
- Aan welke organisatiepunten moet ik denken?
- Welke computerregels moeten er afgesproken worden?

Zoals hier te lezen is heb ik besloten om me alleen op het vak rekenen te concentreren. Ook ga ik alleen met met eigen klas aan de slag. Dit omdat het anders niet haalbaar wordt binnen de aankomende maanden dat ik aanwezig ben. Hier heb ik ook al geprobeerd om de vraag SMART te formuleren. Nu kan ik aan de slag gaan met het zoeken van theorie. Dit wordt de eerste belangrijke stap waar ik me een tijd mee bezig ga houden. Daarna zou de volgende stap het bedenken van 'activiteiten' worden die ik kan uitvoeren op mijn stage om tot antwoorden te komen. In deze tijd ga ik dan ook de deelvragen beantwoorden en als dit allen gebeurd is, kan ik tot een antwoord op mijn hoofdvraag komen.

2 opmerkingen:

Sanne zei

Roos,

Goed dat je de vraag hebt aangepast. Nu is de vraag volgens mij al voor een groot deel SMART geformuleerd :) Hij gaat lekker!!

Wat ga je nu op je onderzoeksdag doen? Wat ga je onderzoeken?

Was dit een serieuse reactie? ;)

Groetjes je critical friend Sanne

Rozanne zei

Misschien ga ik aanstaande vrijdag aan mijn onderzoek maar misschien ook niet, dit ga ik donderdag bekijken. Ik kan natuurlijk de methode pluspunt helemaal gaan bekijken. En dan vooral het programma op de computer, wat daar allemaal mee te doen is...