Omgaan met verschillen

is de titel van de Minor waar ik nu midden in zit. Ik zit nu in het 4e jaar van de IPABO Alkmaar. In deze minor ga ik aan de slag met het vak 'ICT.' Hiervoor ga ik een actieonderzoek opstarten. Op deze site hou ik alles bij over mijn actie-onderzoek; waar ik mee bezig ben, wat ik al heb gedaan, resultaten en antwoorden enzovoorts. Dit wordt dan ook mijn onderzoeksdagboek genoemd. Bij de onderwerpen rechts is ook mijn stage dagboek te vinden. Hierin beschrijf ik van dag tot dag wat ik gedaan heb en wat ik de aankomende dagen ga doen. Daarboven zijn ook andere onderwerpen te vinden. Veel leesplezier!
De hoofdvraag waar ik mee aan de slag ga is:
Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

10 oktober 2007

Theorie cd-rom Pluspunt

Op Internet heb ik rondgezocht naar wat achterliggende informatie over de cd-rom van de methode Pluspunt. Ik heb gekeken wat de site meld over de cd-rom en wat er nog meer te vinden is. Zie hieronder de resultaten (de tekst en het internetadres):

Voor alle groepen is een cd-rom Pluspunt op de computer ontwikkeld.In de handleiding van elke groep staat beschreven op welke manieren het computerprogramma gebruikt kan worden. Er kan door de leerlingen alleen of in tweetallen aan gewerkt worden.In de programma's zijn de leerstofinhouden ondergebracht in zes thema's, gekoppeld aan de blokken van de methode (acht thema's voor groep 1-2). De thema's omvatten een activiteitenplaat met een rijmpje of een constructieactiviteit, rekenopdrachten, automatiseringsoefeningen (niet in groep 1-2), een klok/tijdsindicator en losse hotspots. Het programma kan op verschillende manieren worden ingezet:
oriënterend;
als voorbereiding op nieuwe leerstof;
als extra oefening;
als verrijkingsstof;
en is door de verschillende moeilijkheidsniveaus vanaf groep 3 zowel door snelle als zwakke leerlingen te gebruiken. Het leerkrachtgedeelte biedt de leerkracht de mogelijkheid namen van leerlingen in te stellen, te bepalen wie aan welke thema's werkt en of dit alleen of samen gedaan wordt. Daarnaast kan de leerkracht ook zien waaraan de leerlingen hebben gewerkt en op welk niveau (rapportage van de resultaten).
http://www.leermiddelenplein.nl/po/gids/18/48/methodes/83/view.registratiegegevens.html

Digitale toets van Pluspunt stap voor stap uitgelegd. In de vorm van een demo van de cd-rom.
http://www.pluspunt-malmberg.nl/rondleiding/site/demo.htm

De cd-rom word hier besproken. De schermpjes komen in beeld met daarbij uitleg:
Blokkeuze
Op het openingsscherm ziet u nummers die corresponderen met de blokken. In het leerkrachtgedeelte kunt u zelf bepalen welke blokken actief zijn. Voor de hele groep of per leerling.
Oefeningskeuze
Nadat u op een blok heeft geklikt in het vorige scherm, komt u bij de bijbehorende themaplaat. De kinderen herkennen direct het thema uit de boeken. Per thema zijn er vijf oefeningen aanwezig. De eerste twee oefeningen zijn oefeningen die vervangbaar zijn uit het boek. Daarnaast zijn er twee automatiseringsoefeningen. En tenslotte is er elk blok een leuk spelletje.
Een voorbeeld van een boekgerelateerde oefening
Alle oefeningen hebben dezelfde navigatiestructuur. De kinderen kunnen altijd het geluid aan en uitzetten. Er is een gesproken instructie en bovendien kunnen de kinderen een kladblaadje opvragen waarin de bedoeling van de oefening met een oefensom wordt toegelicht.
Een voorbeeld van een boekgerelateerde oefening
Het kind kan per oefening zien op welk niveau het zit. De oefeningen beginnen altijd op het tweede niveau. Als het goed gaat, gaat het kind automatisch naar niveau drie. Als het niet goed gaat schakelt het programma automatisch terug naar niveau een. Er word een 80% norm gehanteerd. Het kind kan altijd de som nog een keer maken. Als het daarna fout gaat krijgt het kind hulp in de vorm van een kladblaadje. Lukt het dan nog niet, dan word het antwoord gegeven.
Een voorbeeld van een automatiseringsoefening
De automatiseringsoefeningen moeten meestal binnen een bepaald tijdsbestek gemaakt worden. Hierdoor wordt het kind gestimuleerd zo snel mogelijk een antwoord geven. Aan het eind van een reeks opgaven krijgt het kind te zien hoeveel opgave het kind goed en fout gemaakt heeft.
Een voorbeeld van een spel
Bij een spel moet het kind bijvoorbeeld een inlegpuzzel maken.
http://www.pluspunt-malmberg.nl/pp%20slideshow/pp4_presentation/presPP4.html

Er zijn nieuwe oefen-computerprogramma's bij Pluspunt. Voor deze nieuwe versie van de computerprogramma's is goed geluisterd naar de wensen en ervaringen van leerkrachten en kinderen. Het resultaat zijn zeer eigentijdse computerprogramma's met heel veel meerwaarde.
Vragen en antwoorden
Wanneer zijn de nieuwe computerprogramma's beschikbaar?
De computerprogramma's voor groep 3 t/m 8 zijn volledig beschikbaar.
Wat is er anders in de nieuwe programma's?
De belangrijkste verandering is dat de nieuwe computerprogramma's exact aansluiten bij de blokken uit de boeken. Ze kunnen daarom tijdens de lessen zelfstandig werken gebruikt worden als vervanging voor oefeningen uit het boek. Doordat de navigatie sterk vereenvoudigd is, zijn de computerprogramma's nog makkelijker in het gebruik. Bovendien is bij de ontwikkeling ervan gebruikgemaakt van de nieuwste techniek, waardoor de programma's foutloos draaien op de huidige schoolnetwerken.
Er zijn ook digitale toetsen. Sluiten deze aan bij de computerprogramma's?
Ja. De digitale toetsen sluiten perfect aan bij de boeken en dus ook bij de nieuwe computerprogramma's. Ze zijn identiek aan de toetsen uit de Pluspunt-toetsboekjes.
Ik gebruik al computerprogramma's van Pluspunt.
Moet ik een nieuwe licentie aanschaffen als ik de nieuwe programma's wil?
Nee. Scholen die al computerprogramma's van Pluspunt gebruiken, hebben de nieuwe programma's automatisch toegestuurd gekregen. Uw licentiecontract loopt gewoon door. Het licentiebedrag verandert niet. U betaalt dus niet extra voor de nieuwe programma's.
Ik gebruik al computerprogramma's van Pluspunt. Wanneer ontvang ik de nieuwe programma's?
Nog voor de zomervakantie van 2005 heeft elke school die al Pluspunt-computerprogramma's gebruikt, een of meer nieuwe cd-rom's (afhankelijk van het aantal jaargroepen waarvoor de licentie is afgesloten) ontvangen. U kunt de nieuwe programma's installeren op het netwerk van uw school. De oude programma's kunt u deïnstalleren. Uw bestaande licentie loopt gewoon door, het licentiebedrag verandert niet.
Wij gebruiken nog geen computerprogramma's van Pluspunt. Met de komst van het nieuwe computerprogramma hebben we besloten tot aanschaf over te gaan. Wat moeten we hiervoor doen?
U kunt de computerprogramma's bestellen via de gangbare weg: uw schoolboekhandel. De prijzen van de computerprogramma's van Pluspunt worden berekend op basis van het leerlingenaantal van uw school.
Kunnen we de nieuwe computerprogramma's zelf installeren?
Ja. Bij de cd-rom wordt een installatiehandleiding meegeleverd waarin stap voor stap beschreven staat hoe u de software kunt installeren. De installatie is overigens heel eenvoudig.
Kan ik het nieuwe computerprogramma naast het oude installeren?
Ja, maar wij raden u aan dit niet te doen. Het nieuwe programma is beter en makkelijker in het gebruik en vervangt het oude computerprogramma.
Kan ik makkelijk met de nieuwe computerprogramma's aan de slag?
Ja. Bij het programma ontvangt u een duidelijke handleiding.
http://www.pluspunt-malmberg.nl/html/welkom/nieuws11.htm

Geen opmerkingen: