Omgaan met verschillen

is de titel van de Minor waar ik nu midden in zit. Ik zit nu in het 4e jaar van de IPABO Alkmaar. In deze minor ga ik aan de slag met het vak 'ICT.' Hiervoor ga ik een actieonderzoek opstarten. Op deze site hou ik alles bij over mijn actie-onderzoek; waar ik mee bezig ben, wat ik al heb gedaan, resultaten en antwoorden enzovoorts. Dit wordt dan ook mijn onderzoeksdagboek genoemd. Bij de onderwerpen rechts is ook mijn stage dagboek te vinden. Hierin beschrijf ik van dag tot dag wat ik gedaan heb en wat ik de aankomende dagen ga doen. Daarboven zijn ook andere onderwerpen te vinden. Veel leesplezier!
De hoofdvraag waar ik mee aan de slag ga is:
Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

3 oktober 2007

Internetsite's

Vandaag heb ik even op Internet rond gekeken naar site's met rekenoefeningen. Ik heb een aantal site's zelf uitgeprobeerd en gekeken wat je er precies mee kunt. Dit is een overzicht wat ik gemaakt heb:

www.allestelt.nl
Groep 3 t/m groep 8
Groep 4: Blok 1 t/m blok 6
- Test jezelf
Optellen, aftrekken, optellen en aftrekken, meten, alles door elkaar
- Welke hoort waar?
Tellen (kralenketting), tijd
- Getallenmachine
Optellen, aftrekken
- Memory
Munten
- Welke moet weg?
Tijd, aftrekken

http://www.fi.uu.nl/rekenweb/rekenmaar/leerlingen/groepselectie.xml?sort=title&groep=4
-
Betalen met euro’s
Geld van een voorwerp op een balk leggen
-
Drie op een rij
Uitkomst komt in beeld, in een vierkant de som erbij zoeken
-
Flitsbeelden
Handen, dobbelstenen, rekenrek, eierdozen en munten
-
Geldrekenen
Geld eerlijk verdelen
-
Huisjes draaien
Voorbeeld namaken
-
Kunstvloer
Vlakken opvullen met cijfers
-
Onder op de stapel
Schattend rekenen
-
Post
Tafels oefenen
-
Vallende sommen
Tetris met sommen tot 200

http://www.fi.uu.nl/toepassingen/00019/leerling.html
Rekenkikker om tafels te oefenen

http://members.chello.nl/~s.vanoel/rekenen/rekenen.htm?R1=++&G1=200
Optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen tot 1000, oefenen met sommetjes

http://www.onlineklas.nl/flash/Tafels%20oefenen.html
Tafels oefenen op 4 verschillende manieren. Zelf kiezen welke tafels je wilt oefenen

http://www.leestrainer.nl/meten.htm
Een verhaal met vragen over meten

http://www.huiswerkweb.nl/leerling/groep345rekenen.htm
Om te oefenen:
erbij- en erafsommen tot 10
erbij- en erafsommen en vermenigvuldig- en deelsommen tot 100
Met tijd:
Erbijsommen tot 10
Erafsommen tot 10
Erbij- en erafsommen tot 10
Erbij- en erafsommen tot 20
Erbij-, eraf- en keersommen tot 20
Erbij- en erafsommen tot 100
Erbij-, eraf- en keersommen tot 100
Erbij- en erafsommen tot 200
Erbij- en erafsommen tot 1000

http://www.fi.uu.nl/rekenweb/rekenmaar/oefenen/welcome.xml
- Goudbord
Leerlingen kunnen in deze oefening oefenen met sommen waarbij het gebruik van de 5- en 10-structuur, die in het goudbord aanwezig is, centraal staat.
- De spaarkoker
Dit programma stimuleert kinderen om gebruik te maken van de 5-structuur op een maatverdeling. Het gaat hier om eenvoudige getallen. In dit spel staat de getallenlijn verticaal op het scherm, in de vorm van een maatverdeling van een spaarkoker waar je munten in kunt bewaren. Het idee van dit spel is dat het tellen van aantallen in verband wordt gebracht met een positie op een maatverdeling (kardinaal en ordinaal).
- Getal-slierten
De getal-slierten liggen nog dichtbij de telrij en zijn een voorbereiding op de getallenlijn. Ze ordenen de getallenrij in steeds stukken van vijf. Doordat enkele steunpunten gegeven zijn, kan de leerling door handig redeneren de fiches op de juiste plek leggen. In dit spel proberen kinderen een onbekend getal te achterhalen door vragen te stellen als: "is het meer (minder) dan ..." Tijdens dit spel komt het vergelijken en ordenen van getallen en het gebruik van tientallen en eenheden naar voren. Laat de kinderen ook zelf een getal in gedachten nemen.

http://www.nationalemediasite.nl/rekenen.php
Niveau kiezen, rekenopdracht kiezen, meerkeuzevragen beantwoorden en dan komt er een score in beeld.

1 opmerking:

Stefan zei

Mooi zo Rozanne, heel goed dat je van alles aan het verzamelen bent. Ga zo door!