Omgaan met verschillen

is de titel van de Minor waar ik nu midden in zit. Ik zit nu in het 4e jaar van de IPABO Alkmaar. In deze minor ga ik aan de slag met het vak 'ICT.' Hiervoor ga ik een actieonderzoek opstarten. Op deze site hou ik alles bij over mijn actie-onderzoek; waar ik mee bezig ben, wat ik al heb gedaan, resultaten en antwoorden enzovoorts. Dit wordt dan ook mijn onderzoeksdagboek genoemd. Bij de onderwerpen rechts is ook mijn stage dagboek te vinden. Hierin beschrijf ik van dag tot dag wat ik gedaan heb en wat ik de aankomende dagen ga doen. Daarboven zijn ook andere onderwerpen te vinden. Veel leesplezier!
De hoofdvraag waar ik mee aan de slag ga is:
Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

22 oktober 2007

Stage dagboek

Hier is van dag tot dag te lezen wat ik op mijn stage gedaan heb en wat ik de aankomende dagen van plan ben.

Donderdag 1 november
Vandaag heb ik de kinderen een stencil meegegeven met daarop een website waarop de kinderen rekenen kunnen oefenen en een spelletje. Er staat ook uitgelegd wat ze daarmee kunnen en hoe het werkt.
Een tweede brief die ik heb meegegeven was voor de ouders en daar stond in waarom ik dit deed en dat ik hoopte dat de kinderen zo thuis ook gingen oefenen.

Dinsdag 30 oktober t/m vrijdag 2 november
Ik ben deze week de hele week op mijn stage. Deze hele week ga ik lesgeven en veel aan de slag met handelingsgericht werken. Wel ga ik thuis aan de slag met het uitvoeren van de eerste stap. Een schema maken met alle vakgebieden van rekenen en daarachter internetsite's waar dit geoefend kan worden en waar dit te oefenen is binnen de cd-rom van Plusplunt. Als een kind dat moeite blijkt te hebben met klokkijken, kan ik dit zoeken in het schema en direct zien waar dit kind dit kan oefenen.
Op mijn stage ik in de methode en in handleidingen op zoek naar de vakgebieden die dit jaar aan de orde komen.
Donderdag geef ik de kinderen de twee gemaakte brieven mee.

Maandag 29 oktober
Ik heb op school even de cd-rom bekeken en verschillende dingen geprobeerd en geoefend:
Leerlingen toevoegen
Groepen toevoegen
Het leerkrachtgedeelte ingaan
Instellingen bekijken en aanpassen
Leerlingen instellen
Verder heb ik twee brieven gemaakt die ik aanstaande donderdag aan de kinderen wil mee geven. In een brief stel ik mijzelf voor, leg ik uit wat de bedoeling is, waarom ik dit doe enzovoorts. De andere brief is de brief waar ik al eerder over geschreven heb. Ik wil de kinderen thuis ook laten oefenen met rekenen op de computer. Er staat een website op waar de kinderen tafels kunnen oefenen en een spelletje; het maken van een tafelfiguur.

Donderdag 25 oktober
Vrijdag 26 oktober
Deze twee dagen heb ik allebei de dagen lesgegeven en ik ben veel aan de slag geweest voor hgw. Volgende week ga ik een hele week naar mijn stage en ga ik weer verder met het actie-onderzoek ook.

Vrijdag 12 oktober
Ik heb vandaag veel uitleg over de computer gekregen. Ik kan me nu inloggen als leerkracht en ook thuis alles opvragen. Ook de methode Pluspunt die is geinstalleerd kan ik op die manier thuis bekijken. Over de methode pluspunt heb ik ook uitleg gekregen. Hoe je dingen kunt instellen, veranderen, aanpassen enzovoorts.
Verder had mijn mentor het idee om elke week, of elke twee weken aan de leerlingen een website mee te geven waar ze thuis ook 'rekenopdrachten' op kunnen maken. En bijvoorbeeld een handige tip voor de ouders om met de kinderen de tafels te leren. Zo gaan ook de kinderen thuis aan de slag met rekenen op de computer.

Donderdag 11 oktober
Ik heb met mijn mentor weer even alle vorderingen besproken. Morgen kan ik in overleg met iemand binnen school die alles van ICT weet en die gaat me helpen met het inloggen op de schoolsite en ervoor zorgen dat ik gebruik kan maken van alles wat leerkrachten op de computer opslaan e.d.

Vrijdag 5 oktober
Vandaag heb ik even op de computer gekeken naar de methode Pluspunt. Met mijn mentor ben ik op zoek gegaan naar de cd-rom en die heb ik mee naar huis gekregen, zodat ik hem kan proberen te installeren op mijn computer. Ik heb uit een 'computermap' stencils gekopieerd over de cd-rom en het gebruik van Pluspunt. Deze ga ik thuis even doorlezen. Ook heb ik met mijn mentor afgesproken dat we even gaan kijken of ik me als leerkracht op de webpagina van de school kan inloggen.

Donderdag 4 oktober
Ik heb aan mijn mentor mijn nieuwe vraag en mijn deelvragen voorgelegd. Mijn mentor vond het prima om het alleen voor groep 4 en het vakgebied rekenen te doen. We hebben afgesproken dat ik de volgende dag even verder zou kijken op school.

Vrijdag 28 oktober
Toen de kinderen aan het gymen waren ben ik achter de computer gaan zitten. Ik heb bekeken welke programma's er allemaal op de computer staan en welke er werken en functioneel zijn.

Donderdag 27 oktober
Ik heb vandaag aan mijn mentor voorgelegd wat ik allemaal wil, moet en ga doen de aankomende stageperiode. Voor zowel hgw als het actie-onderzoek. Mijn mentor vond de plannen goed en om 12 uur heb ik met twee andere leerkrachten het ook even over ICT gehad. Ik heb het ICT-plan mee gekregen en van mijn mentor een map vol informatie over ICT. We hebben afgesproken dat ik de volgende dag eerst even op de computer zou gaan kijken wat er allemaal voor programma's zijn.

Geen opmerkingen: