Omgaan met verschillen

is de titel van de Minor waar ik nu midden in zit. Ik zit nu in het 4e jaar van de IPABO Alkmaar. In deze minor ga ik aan de slag met het vak 'ICT.' Hiervoor ga ik een actieonderzoek opstarten. Op deze site hou ik alles bij over mijn actie-onderzoek; waar ik mee bezig ben, wat ik al heb gedaan, resultaten en antwoorden enzovoorts. Dit wordt dan ook mijn onderzoeksdagboek genoemd. Bij de onderwerpen rechts is ook mijn stage dagboek te vinden. Hierin beschrijf ik van dag tot dag wat ik gedaan heb en wat ik de aankomende dagen ga doen. Daarboven zijn ook andere onderwerpen te vinden. Veel leesplezier!
De hoofdvraag waar ik mee aan de slag ga is:
Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

3 november 2007

De aankomende week

Volgende week, vrijdag 9 november, moet het onderzoeksverslag af zijn. Dit betekent dat alles voorbereid moet zijn om de aankomende weken op mijn stage aan de slag te kunnen. Laatst had ik al geschreven wat ik allemaal wilde gaan doen. Ik heb nu voor de aankomende dagen een planning voor mezelf gemaakt zodat ik zeker weet dat vrijdag alles af is.

Zaterdag 3 november
Een overzicht maken met alle vakgebieden voor rekenen van groep 4 en waar dit te oefenen is.
Deze lijst is zaterdag gemaakt. Het is een tabel met daarin alles overzichtelijk weergegeven die naar mijn idee nu goed te gebruiken is.
Een eerste 'proeflijst' opstellen met computerregels.
Dit vind ik lastig, ik heb wel een aantal punten al bedacht maar moet nog even kijken hoe ik dit precies op papier ga zetten.
Een opzet maken van het onderzoeksverslag in word aan de hand van de bijlage's;
Bijlage 1: De opbouw van het onderzoeksverslag.
Bijlage 2: Checklist voor het onderzoeksverslag.
We hebben pas erg laat te horen gekregen dat we echt een volledig verslag in word moesten gaan maken. Hiermee ben ik nu begonnen maar ga ik deze week mee verder.

Maandag 5 november

Verschillende systemen bedenken hoe ik de kinderen achter de computer kan laten werken en dit ook helemaal uitwerken zodat het uitgevoerd kan worden. Dit meteen in het verslag in word zetten.
Deze verschillende systemen ga ik ook pas bedenken in de vier weken dat ik stage aan het lopen ben.

Dinsdag 6 november
Verschillende systemen bedenken hoe ik de kinderen achter de computer kan laten werken en dit ook helemaal uitwerken zodat het uitgevoerd kan worden.
Deze verschillende systemen ga ik ook pas bedenken in de vier weken dat ik stage aan het lopen ben.
Vandaag ben ik wel ver gekomen met het maken van een verslag. Aan de hand van de opezt en de checklist die we gekregen hebben heb ik een plan opgesteld en een verslag gemaakt.
Ook hebben Sanne en ik ons werk naar elkaar doorgestuurd en bekijken we het kritisch van elkaar.

Woensdag 7 november
Alles in een word-bestand zetten en er een goed verslag van maken zodat ik het via de mail kan inleveren bij Mark en Stefan.
Dit ook aan de hand van de bijlage's met wat en hoe het er allemaal in moet komen.
Hier ben dinsdag al heel ver mee gekomen. Deze dagen stuur ik het nog even op naar mijn critical friend. Zo beoordelen en zien twee mensen mijn verslag.

Donderdag 8 november
Op mijn stage alles overleggen en doornemen. Eventuele wijziginngen nog veranderen.

Vrijdag 9 november
Eventueel nog wat dingen aanpassen en het verslag via de mail inleveren.

2 opmerkingen:

Stefan zei

Een reactie op je hoofdvraag:

Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

Op welke bepaalde rekengebieden ga je je concentreren? Je hebt nu al het een en ander in kaart gebracht, straks komen de weken stage eraan. Kun je je concentreren op de stof die dan in die weken aan bod komt en dat je dat verder uitwerkt? Ik krijg de indruk dat je te veel wilt uitwerken (misschien heb ik het mis). Liever een aantal onderdelen verder goed uitgewerkt dan van alles te weinig.

Bedenk met alles wat je doet: ICT is een middel en geen doel. Het doel is dat kinderen op het gebied van rekenen 'iets' leren (doel). Jij bekijkt op welke manier ICT (als middel) hieraan bijdraagt. Dat is de hoofdzaak.

Verder ziet je blog er goed uit, je plaatst regelmatig informatie in dit onderzoeksdagboek. Vraag ook je critical friend te kijken naar je weblog.

Sanne zei

Roos hoe gaat het nu?
Hopelijk lukt het allemaal!
Bij mij gaat het nu eigenlijk best wel lekker! :D

X Sann