Omgaan met verschillen

is de titel van de Minor waar ik nu midden in zit. Ik zit nu in het 4e jaar van de IPABO Alkmaar. In deze minor ga ik aan de slag met het vak 'ICT.' Hiervoor ga ik een actieonderzoek opstarten. Op deze site hou ik alles bij over mijn actie-onderzoek; waar ik mee bezig ben, wat ik al heb gedaan, resultaten en antwoorden enzovoorts. Dit wordt dan ook mijn onderzoeksdagboek genoemd. Bij de onderwerpen rechts is ook mijn stage dagboek te vinden. Hierin beschrijf ik van dag tot dag wat ik gedaan heb en wat ik de aankomende dagen ga doen. Daarboven zijn ook andere onderwerpen te vinden. Veel leesplezier!
De hoofdvraag waar ik mee aan de slag ga is:
Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

22 november 2007

Vier stageweken

Vanaf volgende week ga ik vier gehele weken stagelopen. In die weken sta ik drie dagen zelf voor de klas en ga ik twee dagen aan mijn actie-onderzoek en handelingsgericht werken.
Voor HGW heb ik allemaal activiteiten uitgewerkt. Ik heb precies beschreven wanneer ik wat ga doen en met welke mateiralen enzovoorts. Voor ICT ligt dit iets anders omdat ik niet echt 'computer-activiteiten' o.i.d. ga geven. Daarom heb ik de volgende globale planning gemaakt.

Week 1:
Het schema afronden.
Computerregels opstellen en bespreken.
Verdere punten helemaal uitwerken.
Maandag: met de zorgkinderen achter de computer werken om te kijken hoe dit gaat

Week 2:
Deze week ga ik werken met de kleur van de dag; op maandag de blauwe groep achter de computer, dinsdag de gele groep enzovoorts.
Bedenken of ik tijdens de rekenles op de computer ga of de gehele dag door.
Bekijken hoelang kinderen bezig zijn op de computer.

Week 3:
Deze week gaan alle zorgkinderen op een dag achter de computer werken en kinderen die bij de laatste toets 'slecht' gescoord hebben gaan op dat gebied achter de computer werken (ook hierbij gebruik ik het schema)
Punten die ik in de voorgaande weken ben tegengekomen uitvoeren

Week 4:
Een goede combinatie bedenken en uitvoeren.
Alles afronden.
Definitieve regels op een goede plek ophangen.
Definitef schema maken.

Ik ga er van uit dat er in de loop van de tijd steeds meer dingen gedaan moeten worden en dat ik ook steeds meer dingen ontdek en weer opnieuw wil uitproberen of iets dergelijks. Daarom heb ik alleen een globale planning gemaakt waarin nog veel aan te passen is. Dit zal ik dan ook constand in de aankomende weken doen. Ik zal beschrijven wat er gebeurd is, welke aanpassingen ik gedaan heb wat er wel en niet goed ging enzovoorts.

Geen opmerkingen: