Omgaan met verschillen

is de titel van de Minor waar ik nu midden in zit. Ik zit nu in het 4e jaar van de IPABO Alkmaar. In deze minor ga ik aan de slag met het vak 'ICT.' Hiervoor ga ik een actieonderzoek opstarten. Op deze site hou ik alles bij over mijn actie-onderzoek; waar ik mee bezig ben, wat ik al heb gedaan, resultaten en antwoorden enzovoorts. Dit wordt dan ook mijn onderzoeksdagboek genoemd. Bij de onderwerpen rechts is ook mijn stage dagboek te vinden. Hierin beschrijf ik van dag tot dag wat ik gedaan heb en wat ik de aankomende dagen ga doen. Daarboven zijn ook andere onderwerpen te vinden. Veel leesplezier!
De hoofdvraag waar ik mee aan de slag ga is:
Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

27 november 2007

Week 1; 26 t/m 30 november

Maandag 26 november
Vanochtend ben ik met de vier 'zorgkinderen' achter de computer aan de slag gegaan. Deze vier kinderen heb ik naar aanleiding van handelings gericht werken gekozen. Met hen ga ik ook voor HGW aan de slag met voornamelijk het automatiseren. Op deze manier combineer ik deze twee vakken.
We hebben gewerkt met de cd-rom van Pluspunt. Ik had van te voren de instellingen al aangepast en heb de kinderen het programma kort uigelegd. Toen heb ik ze uitgelegd hoe ze bij de eerste opdracht konden komen. Ik heb uitgelegd hoe dit werkte en toen zijn ze zelfstandig aan de slag gegaan. Toen ze bezig waren heb ik mee gekeken en zo nu en dan een aanwijzing gegeven. Ik heb heb bijgehouden wat ze hebben gedaan en hoe dit ging.

Dinsdag 27 november
Vandaag heb ik na schooltijd het schema afgemaakt. Dit schema bestaat uit drie kolommen. Links staan de rekengebieden voor groep 4. Deze komen uit de schoolmap, de methode Pluspunt en de kerndoelen. In de tweede, de middelste kolom, staat waar het in de cd-rom te vinden is. In welk blok en bij welke oefening. In de laatste, de derde kolom, staan website's waarop te oefenen is. Dit kan 1 maar kunnen ook meerdere website's zijn. Het is lastig om een voorbeeld hier op de site te zetten.

Woensdag 28 november
De computerregels heb ik vandaag opgesteld. Ik heb dit in word gemaakt en de volgende regels staan er op:
Je werkt niet langer dan 10 minuten achter de computer.
Je werkt alleen achter de computer.
Je bent bezig met de opdracht die je van juf gekregen hebt.
Er wordt zachtjes op de gang gewerkt, dus ook achter de computer.
Als je klaar bent kom je weer terug de klas in.
Morgen ga ik met mijn mentor het schema en de computeregels bespreken.

Donderdag 29 november
Vandaag heb ik een aantal kinderen vrij met Pluspunt laten werken achter de computer. Er ligt een blad met de namen en de blokken en opdrachten. Het programma staat op 10 minuten ingesteld en de kinderen kunnen met hun eigen naam aan de slag gaan. Ook is alleen blok 1 toegankelijk. Na 10 minuten stopt het programma en kunnen ze op de lijst afkruisen wat ze gedaan hebben en kijken wie de volgende is.

Geen opmerkingen: