Omgaan met verschillen

is de titel van de Minor waar ik nu midden in zit. Ik zit nu in het 4e jaar van de IPABO Alkmaar. In deze minor ga ik aan de slag met het vak 'ICT.' Hiervoor ga ik een actieonderzoek opstarten. Op deze site hou ik alles bij over mijn actie-onderzoek; waar ik mee bezig ben, wat ik al heb gedaan, resultaten en antwoorden enzovoorts. Dit wordt dan ook mijn onderzoeksdagboek genoemd. Bij de onderwerpen rechts is ook mijn stage dagboek te vinden. Hierin beschrijf ik van dag tot dag wat ik gedaan heb en wat ik de aankomende dagen ga doen. Daarboven zijn ook andere onderwerpen te vinden. Veel leesplezier!
De hoofdvraag waar ik mee aan de slag ga is:
Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

24 september 2007

Onderzoeksvragen - smart

De onderzoeksvraag moet smart geformuleerd worden. Smart houd het volgende in:
Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
Tijd
Bij de vraag moet je dus met veel dingen rekening houden. En een goede vraag is dus niet zo snel bedacht. Vanuit de punten van mijn stageschool heb ik een aantal vragen bedacht:
*Hoe kan de computer zo optimaal mogelijk ingezet worden zonder dat de leerkracht er veel werk aan heeft maar de kinderen er wel optimaal profijt van hebben?
*Hoe kan ik er als leerkracht voor zorgen dat kinderen buiten het computeren om ook nog ander werk afmaken?
*Hoe kan ik kinderen actief met de computer aan de slag laten gaan maar er daarbij ook voor zorgen dat ze hun andere werk af maken?
*Hoe kan ik snel en eenvoudig geschikte oefenstof vinden voor bepaalde problemen?
Deze vragen zijn nog niet helemaal smart geformuleerd. Hieraan moet nog gesleuteld worden.

1 opmerking:

Sanne zei

Goed bezig Roos :)
Lekker dat je nu een beetje een beeld hebt van wat je kunt gaan doen!!

Liefs Sanne