Omgaan met verschillen

is de titel van de Minor waar ik nu midden in zit. Ik zit nu in het 4e jaar van de IPABO Alkmaar. In deze minor ga ik aan de slag met het vak 'ICT.' Hiervoor ga ik een actieonderzoek opstarten. Op deze site hou ik alles bij over mijn actie-onderzoek; waar ik mee bezig ben, wat ik al heb gedaan, resultaten en antwoorden enzovoorts. Dit wordt dan ook mijn onderzoeksdagboek genoemd. Bij de onderwerpen rechts is ook mijn stage dagboek te vinden. Hierin beschrijf ik van dag tot dag wat ik gedaan heb en wat ik de aankomende dagen ga doen. Daarboven zijn ook andere onderwerpen te vinden. Veel leesplezier!
De hoofdvraag waar ik mee aan de slag ga is:
Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

25 september 2007

3e college ICT

Gisteren, maandag 24 september, heb ik alweer het 3e college gehad. Mark & Stefan (ICT'ers van de IPABO) geven deze colleges en begeleiden ons bij ons actie-onderzoek.
In deze colleges werken we onder andere aan onze eigen ontwikkeling. We geven elkaar workshops en leren zo onder meer meer over blogs, gisdo, het digitaal schoolbord enz. Ook kunnen we tijdens deze colleges samen werken en vragen stellen.
Gisteren hebben we in een groepje aan Stefan voorgelegd hoe ver we zijn. Ik heb verteld over de punten die mijn stageschool aangaf en wat voor vragen ik zelf al had bedacht. Stefan gaf aan dat ik misschien meer in moest op de verwerkingsopdrachten die kinderen op de computer kunnen maken en dan daarin de andere punten verwerken. Dan krijg ik vanzelf het punt over het oefenstof waar kinderen mee aan de slag kunnen, kan ik een overzicht maken van wat de school allemaal heeft en waar ze op Internet meer kunnen vinden. Subvragen kunnen dan te maken hebben met de punten hoe je er voor kan zorgen dat kinderen te lang op de computer zitten en met dit allemaal haal je vanzelf het punt hoe de computer optimaal ingezet kan worden.
Een eventuele onderzoeksvraag zou dan kunnen worden:
Hoe kunnen kinderen met voor hun geschikte oefenstof optimaal gebruik van de computer maken?

1 opmerking:

Sanne zei

Lekker toch, een startpunt!
Succes op de stage morgen.
X Sanne