Omgaan met verschillen

is de titel van de Minor waar ik nu midden in zit. Ik zit nu in het 4e jaar van de IPABO Alkmaar. In deze minor ga ik aan de slag met het vak 'ICT.' Hiervoor ga ik een actieonderzoek opstarten. Op deze site hou ik alles bij over mijn actie-onderzoek; waar ik mee bezig ben, wat ik al heb gedaan, resultaten en antwoorden enzovoorts. Dit wordt dan ook mijn onderzoeksdagboek genoemd. Bij de onderwerpen rechts is ook mijn stage dagboek te vinden. Hierin beschrijf ik van dag tot dag wat ik gedaan heb en wat ik de aankomende dagen ga doen. Daarboven zijn ook andere onderwerpen te vinden. Veel leesplezier!
De hoofdvraag waar ik mee aan de slag ga is:
Hoe kunnen kinderen uit groep 4 die op bepaalde rekengebieden achter lopen met behulp van de computer oefeningen maken en hierdoor hun niveau verder ontwikkelen?

24 september 2007

Onderzoeksvragen - stageschool

Het actie-onderzoek moet natuurlijk beginnen met een onderzoeksvraag. Het is de bedoeling dat ik aan de slag ga met een vraag vanuit de stageschool waar ik ook zelf iets van kan en wil leren. Vorige week heb ik dus eerst geinformeerd op mijn stageschool waar hun tegen aan lopen wat betreft ICT. Ik heb toen een aantal duidelijke punten over de mail gekregen:
* Als een kind met iets problemen heeft, hoe vind ik dan zo snel oefenstof met dat probleem op de computer. Misschien iets van een schema?
* Hoe kan ik de computer zo optimaal inzetten met zo weinig mogelijk inspanning van mijn kant?
* Hoe voorkom ik dat de kinderen heel lang op de computer zitten (en hun anderen werk niet afmaken)?
* Kunnen we met de computer ook het automatiseren oefenen?
Het probleem is een beetje dat ze de computer te weinig inzetten en zich daar ook heel goed van bewust zijn. Ze willen er daarom ook wel verandering in brengen maar weten niet hoe ze dit moeten doen.
Met deze punten ga ik brainstormen om tot een goede onderzoeksvraag te komen.

Geen opmerkingen: